Jabłonowo Pomorskie - Kisielice - Prabuty
3-4.09.2005

1/5

  Linia kolejowa z Jabłonowa Pomorskiego do Prabut (oznaczona numerem 232 wg wykazu D29) o długości 48,566 km została otwarta 1 października 1899 roku. Na całej długości była to linia jednotorowa o charakterze lokalnym. Nigdy też nie odgrywała znaczącej roli w systemie transportowym. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę i ustaleniu granic w 1920 roku na odcinku pomiędzy Zawdzką Wolą a Kisielicami przebiegała granica polsko-niemiecka. W związku z nikłym zainteresowaniem przewozami odcinek ten został rozebrany. W 1939 roku linia została odbudowana i cała była przejezdna.
  Jedną z ważniejszych stacji na linii były Kisielice, które od 1900 roku były węzłem. Wtedy właśnie otwarto odcinek Kwidzyn - Kisielice (długości 28 km) - 15 stycznia 1900 r. Ustalenie granic i ich przebieg były także przyczyną wybudowania nowego odcinka Kisielice - Biskupiec Pomorski Miasto, gdyż miejscowość ta znalazła się na terenie niemieckim, a stacja kolejowa Biskupiec Pomorski znajdowała się w granicach ówczesnej Polski. Odcinek ten długości 14 km został otwarty 1 listopada 1925 roku.
Linia z Kwidzyna do Kisielic około 1945 roku padła łupem grabieżnej działalności armii radzieckiej, której specjalne bataliony rozbierały infrastrukturę kolejową na ziemiach polskich. Pomimo zachowania imponującego mostu na Liwie w Kwidzynie, linia ta nigdy nie została odbudowana (jak większość lokalnych linii, które padły łupem armii czerwonej).
  Linia Kisielice - Biskupiec Pomorski Miasto czynnie funkcjonowała do 1969 roku, natomiast fizyczna likwidacja nastąpiła w 1974 roku. Od tamtego czasu Kisielice nie były już węzłem, jednak stacja nadal była czynna.
W zimowym rozkładzie jazdy 1964/65 pomiędzy Jabłonowem Pomorskim, a Kisielicami znajdują się 4 pary pociągów. Tyle samo par kursuje czynnym jeszcze wtedy odcinkiem Biskupiec Pomorski Miasto - Kisielice, natomiast odcinek do Prabut jest rozpisany na 7 par - część z Biskupca, część z Jabłonowa.
W rozkładzie 1977/1978 ilość pociągów par pociągów jest taka sama, przy czym kursy do i z Biskupca Pomorskiego Miasta zostały skrócone do relacji Kisielice - Prabuty - Kisielice.

Rozkład jazdy zima 1964/1965 Rozkład jazdy 1977-1978

  Zmiany polityczne i gospodarcze jakie się dokonały w Polsce po 1989 roku spowodowały, że wiele linii znaczenia miejscowego zostało zamkniętych. Na tych liniach całkowicie lub częściowo wstrzymano przewozy pasażerskie - taki też los spotkał odcinek Jabłonowo Pomorskie - Prabuty. Wiele odcinków, na których nie był prowadzony ruch towarowy niebawem rozebrano. Odcinek Kisielice - Prabuty był wykorzystywany w ruchu towarowym prawdopodobnie jeszcze do 2004 roku, jednak na południowym odcinku ruch zamarł całkowicie być może z chwilą wstrzymania regularnych przewozów. 10 listopada 1996 roku odcinek Prabuty - Kisielice pokonał pociąg imprezowy zestawiony z lokomotywy SM41-111 oraz dwóch wagonów "ryflaków".

  We wrześniu 2005 roku wraz z Kolegą Maciejem postanowiliśmy przejść cały odcinek od Jabłonowa Pomorskiego aż do Prabut. Ponieważ odcinek ten ma aż 48 km całą wędrówkę rozłożyliśmy na dwa dni z nocowaniem w warunkach polowych w okolicach Kisielic. Tak się złożyło, że przypadkiem mieliśmy "nosa", gdyż jesienią 2005 roku przystąpiono do fizycznej likwidacji linii. Odcinek Kisielice - Prabuty rozebrano w 2007 roku.
Poniżej zamieszczone są zdjęcia z przebytej linii kolejowej - prawdopodobnie ostatnie z leżącymi jeszcze torami. Ich jakość pozostawia wiele do życzenia - taki aparat wówczas posiadałem.


Tor w kierunku Brodnicy.


Semafor wjazdowy od strony Kisielic. Widoczny kozioł oporowy.


Teren dawnej sekcji zasilania elektroenergetycznego PKP Energetyka.


Widoczna ruina po prawej stronie to prawdopodobnie pozostałość budynku na dawnym przystanku osobowym Nowa Wieś Szlachecka.


Stan toru na łuku za Nową Wsią Szlachecką.


Zrujnowany odcinek pomiędzy Nową Wsią Szlachecką a Bukiem Pomorskim.


Podkłady wiszą nad podtorzem jakieś kilkanaście centymetrów.


Dawny budynek stacyjny i równina stacyjna (zarośnięta) w Buku Pomorskim.


Budynek stacyjny jest zamieszkały i zadbany.


Wiadukt pomiędzy Bukiem Pomorskim, a Szarnosią. Ten odcinek należał do najbardziej zarośniętych, czego na tym zdjęciu akurat nie widać.

1 2 3 4 5
Strona główna

Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin