DODATEK TECHNICZNY

  Jak już wspomniałem punkty zasilające dzielą sieć jezdną jednego toru na dwa odcinki. Każdy z odcinków jest zasilany innym zasilaczem. Może się zdarzyć, że jeden z odcinków zostanie wyłączony przez wyłącznik na podstacji lub w kabinie sekcyjnej. W takiej sytuacji jeden odcinek jest zasilany, a drugi nie. Przejazd z odcinka zasilanego na odcinek bez napięcia z jednoczesnym poborem prądu spowoduje powstanie łuku elektrycznego, co przy znacznych prądach może doprowadzić do przepalenia przewodów jezdnych i lin nośnych. Na poniższym rysunku pokazana jest taka sytuacja. Pierwszy pantograf lokomotywy elektrycznej jest opuszczony, drugi po zjeżdżaniu z odcinka wspólnej bieżni pobiera prąd jedynie z przewodu jezdnego odcinka zasilanego (czerwony). Przewód ten zawieszony jest wyżej od przewodu jezdnego odcinka bez napięcia (niebieski). W związku z tym pomiędzy przewodem czerwonym, a ślizgaczem pantografu zapala się łuk elektryczny, który swoim zasięgiem obejmuje także niebieski przewód jezdny.

[Rozmiar: 10871 bajtów]

  W przedstawionej sytuacji, aby zapobiec temu szkodliwemu zjawisku należy wyłączyć obwód główny elektrycznego pojazdu trakcyjnego. Wówczas nastąpi tylko chwilowe wyrównanie potencjałów, a łuk elektryczny pochodzący od prądu pobieranego przez obwody pomocnicze będzie niewielki.

  Jeszcze większe szkody może wyrządzić wjazd na odcinek wyłączony spod napięcia, do którego przyłączone są odbiorniki. Niezależnie od tego czy pojazd zwierający dwa odcinki pobiera prąd czy nie, wystąpi łuk elektryczny, którego wartość zależeć będzie od ilości i mocy odbiorników załączonych do odcinka bez napięcia (obwody pomocnicze pojazdów elektrycznych, które stoją na odcinku wyłączonym, ogrzewanie). Innym przypadkiem, który może spowodować uszkodzenie sieci jest wjazd na odcinek zwarty (uszyniony). Jest to najbardziej niebezpieczny przypadek.
Powyższe sytuacje należą do rzadkich, jednak są możliwe. W związku z tym stosuje się środki zapobiegawcze, które minimalizują możliwość przepaleń sieci. Jednym z tych środków jest przejazd pod punktami zasilającymi bez poboru prądu. Odcinki takie są osygnalizowane (patrz - wskaźniki na liniach zelektryfikowanych), jednak w niektórych sytuacjach nie można zapobiec niebezpieczeństwu. Taka sytuacja wystąpi w przypadku, gdy jeden z odcinków został zwarty w wyniku awarii, a zaraz po tym nadjechał pojazd elektryczny i maszynista nie został poinformowany o awarii (nie opuścił pantografów). Nastąpi zwarcie przez ślizgacz dwóch sekcji, z których jedna jest zasilana, a druga uszyniona. Aby zminimalizować szkodliwe działanie łuku elektrycznego stosuje się izolację termiczną.
Odcinki przez które należy przejechać bez poboru prądu nie mogą znajdować się w miejscach, gdzie pobór prądu jest konieczny (okolice semaforów, znaczne wzniesienia).

Dodatek techniczny jest plikiem, który uzupełnia informacje zawarte w niektórych opisach. Dodatek jest po to, aby nie wprowadzać zbędnych informacji do opisu danego zagadnienia. Stanowi on uzupełnienie informacji, dzięki temu zainteresowany użytkownik może lepiej zrozumieć informacje podane w opisie podstawowym.