W Polsce przetwarzaniem energii elektrycznej na potrzeby trakcji elektrycznej na PKP zajmuje się spółka PKP Energetyka.
Spółka poprzez swoje oddziały zasilania elektroenergetycznego i ich jednostki w terenie zajmuje się utrzymywaniem i obsługą urządzeń wytwórczych, przetwórczych i przesyłowych, sieci energetycznych, instalacji elektrycznych, zasilaniem obiektów kolejowych. Oddziały mają swoje sekcje i odcinki w terenie:
- sekcje zasilania elektroenergetycznego - utrzymanie urządzeń przesyłowych, rozdzielczych, przetwórczych i instalacji elektroenergetycznych na potrzeby trakcji elektrycznej;
- sekcje elektrotrakcyjne - obsługa, konserwacja i naprawa sieci trakcyjnej, podstacji trakcyjnych, kabin sekcyjnych, linii zasilających podstacje trakcyjne, linii potrzeb nietrakcyjnych, odłączników sekcyjnych;
- sekcje elektroenergetyczne - zapewnianie dostawy energii na potrzeby nietrakcyjne, obsługa i naprawa urządzeń przetwórczych i przesyłowych dla celów nietrakcyjnych;
- sekcje zdalnego sterowania - obsługa i naprawa urządzeń zdalnego sterowania podstacjami trakcyjnymi, kabinami sekcyjnymi oraz odłącznikami sekcyjnymi;
- sekcje naprawczo-pomiarowe - naprawa urządzeń przetwórczych (prostowników), podzespołów elektrycznych, przeprowadzanie pomiarów;
- sekcje robót elektroenergetycznych - wykonywanie remontów urządzeń zasilania trakcji elektrycznej, przebudowa i rozbudowa urządzeń przetwórczych i zasilających
Każda z sekcji wyposażona jest w sprzęt odpowiedni do jej zadań. Sekcje (odcinki) rozmieszczone są na sieci PKP, wzdłuż odcinków zelektryfikowanych w określonych odstępach. Każda z sekcji posiada swoją bazę, w której znajdują się pomieszczenia techniczne i sprzęt potrzebny do pracy. W zależności od potrzeb sekcje posiadają pociągi sieciowe, motorowe wagony rewizyjne oraz samochody.
Pociąg sieciowy jest podstawowym pojazdem służącym do naprawy, remontów i konserwacji sieci trakcyjnej. Składa się on zwykle z kilku wagonów wewnątrz których znajdują się pomieszczenia techniczne wyposażone w sprzęt potrzebny do pracy. W skład pociągu sieciowego wchodzą także platformy, na których znajdują się bębny z przewodami sieci jezdnej. Na każdym wagonie krytym znajdują się izolowane pomosty i bariery przystosowane do pracy przy sieci trakcyjnej. Pociąg sieciowy wyposażony jest także w pantograf i urządzenia służące do pomiarów parametrów sieci jezdnej. Pociąg ten ciągnie lokomotywa spalinowa.
Innym pojazdem poruszającym się po torach jest motorowy wagon rewizyjny. Wagon ten jest przystosowany do pomiarów i rewizji sieci trakcyjnej, wyposażony jest w pantograf pomiarowy. Samochód pogotowia sieciowego jest wyposażony w podstawowy sprzęt do drobnych napraw przy sieci trakcyjnej, liniach potrzeb nietrakcyjnych, podstacjach trakcyjnych. Możliwości wykorzystania samochodu są uzależnione od dróg dojazdowych do budynków.
Obecnie większość podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych sterowana jest zdalnie z nastawni centralnego sterowania. Bardzo dużą i odpowiedzialną rolę w funkcjonowaniu energetyki kolejowej pełni dyspozytor zasilania. Może on w dużym stopniu sterować pracą urządzeń na podstacjach trakcyjnych, kabinach sekcyjnych oraz może zamykać i otwierać odłączniki sterowane zdalnie. W jego kompetencji należy także zlecanie napraw i wysyłanie pociągów sieciowych na uszkodzone odcinki. Sterując pracą urządzeń ma on duży wpływ na bezpieczeństwo pracowników i każdorazowe wejście na teren podstacji i prace przy sieci trakcyjnej muszą być przeprowadzane w porozumieniu z nim.
Elektroenergetyka kolejowa w Polsce jest dość dobrze rozwinięta pod względem technicznym. Na sieci PKP znajduje się 19 nastawni zdalnego sterowania, które sterują pracą podstacji trakcyjnych, kabin sekcyjnych oraz odłączników sekcyjnych. Na sieci kolejowej znajduje się 444 podstacji trakcyjnych (342 jest sterowanych zdalnie), 363 kabiny sekcyjne (wszystkie sterowane zdalnie), a ponad 11 100 odłączników ma napęd elektryczny (sterowanie zdalne).
Szczegółowe informacje na temat spółki można znaleźć na jej stronie pod adresem http://www.pkpenergetyka.pl.