TRAKCJA ELEKTRYCZNA

SIEĆ TRAKCYJNA

SEKCJONOWANIE

  Sekcjonowanie jest to elektryczny podział sieci na odcinki. Taki podział daje możliwość wyłączenia spod napięcia danego odcinka nie powodując wyłączenia spod napięcia całej grupy torów, dzięki temu możliwe jest prowadzenie ruchu na sąsiednich torach. Odcinki te można wyłączać w celu naprawy uszkodzonego odcinka, prac konserwacyjnych, prac przeładunkowych na stacji towarowej lub też prac prowadzonych na dachu pojazdu znajdującego się pod siecią.
Zazwyczaj odcinki są dzielone przy dużych stacjach, w miejscach zasilania. Na szlakach także stosuje się sekcjonowanie i niekiedy montuje się tory umożliwiające przejazd z jednego toru na tor drugi w przypadku, gdy sieć nad jednym torem jest wyłączona spod napięcia. Daje to możliwość wyłączenia spod napięcia uszkodzonego odcinka, a pociągi kieruje się przez dodatkowy tor na sąsiedni.
Na stacjach sieć dzieli się w taki sposób, aby możliwe było wyłączenie napięcia sieci nad torami zasadniczymi dodatkowymi, przeładunkowymi bez konieczności wyłączania sieci spod napięcia nad torami głównymi. Sieć na stacjach dzieli się w taki sposób, aby ilość torów dodatkowych, których sieć jest połączona na stałe nie przekraczała dwa tory, natomiast ilość torów bocznicowych nie przekraczała cztery tory. Ważniejsze tory zasilane są obustronnie, natomiast tory załadunkowe, tory lokomotywowni zasilane są jednostronnie przez odłącznik ze stykiem uszyniającym. Ma to na celu wykluczenie możliwości przypadkowego załączenia napięcia na uszyniony odcinek. Elektryczne oddzielenie sieci torów szlakowych od torów stacyjnych nazywa się elektryczną granicą stacji. Sekcjonowania dokonuje się zwykle w punktach naprężenia.

  Sekcjonowanie sieci nad jednym torem nazywa się sekcjonowaniem podłużnym, natomiast rozdzielanie sieci jezdnej nad torami równoległymi nazywa się sekcjonowaniem poprzecznym

[Rozmiar: 12624 bajtów]

  Sekcjonowanie podłużne jest powszechnie stosowane. Dzięki temu można odłączyć napięcie na danym odcinku np. w celu naprawy uszkodzenia. Sekcjonowanie poprzeczne poprzez odłącznik w sieci kolejowej nie powinno być stosowane, ze względu na kłopoty podczas zwarć. W razie zwarcia nad jednym torem podstacja musiałaby wyłączyć napięcie nad oboma torami gdyby odłącznik sekcjonowania poprzecznego był zamknięty. Z tego powodu do sekcjonowania poprzecznego stosuje się wyłączniki szybkie (czytaj - kabiny sekcyjne i odłączniki). Sekcjonowanie poprzeczne za pomocą odłącznika natomiast jest stosowane niekiedy w sieciach tramwajowych.

  Na przykładzie poniższego rysunku c łatwo można wytłumaczyć zasadę podziału sieci na sekcje:
Załóżmy, że po torze nr 1 jedzie pociąg zgodnie z kierunkiem jazdy. W pewnym punkcie w sieci nad torem nr 1 znajdującym się w obrębie stacji ma miejsce awaria. W takim przypadku otwiera się odłączniki nr 1 oraz 3 w celu odcięcia napięcia w sieci nad torem nr 1 w obrębie stacji. Pociąg przed stacją należy skierować na tor główny nr 2 (niewłaściwy). Po przejeździe przez stację pociąg z powrotem może wjechać na tor nr 1 za uszkodzonym odcinkiem.
Sieć między torami nr 1 i 2 jest izolowana względem siebie. Gdyby tak nie było, a awarii uległa by sieć nad torem nr 2 to trzeba by było odłączyć napięcie odłącznikami, które znajdują się przed stacją w sieci nad torem nr 1 (nie widoczne na rysunku) oraz otworzyć odłączniki 2 i 4. Uniemożliwiłoby to prowadzenie ruchu po jednym torze.

[Rozmiar: 45664 bajtów]

  Do podziału sieci stosuje się odłączniki sekcyjne, które są napędzane ręcznie lub elektrycznie. Odłączniki sekcyjne posiadają blokady, które uniemożliwiają manipulowanie przez osoby nieupoważnione. Ważniejsze odłączniki wyposażone są w napęd elektryczny. Sterowanie pracą odłączników napędzanych elektrycznie odbywa się z centrum sterowania lub z podstacji zasilającej dany odcinek.

[Rozmiar: 16268 bajtów]

  Odłączniki sekcyjne są numerowane w celu ułatwienia ich lokalizacji. PKP przyjęło następujące zasady numeracji odłączników:
- odłączniki sieciowe nad torami nieprzarzystymi mają numerację nieparzystą, a nad torami parzystymi-parzystą.
- odłączniki numeruje się w kolejności zgodnej z kierunkiem ruchu pociągów.
- przy większej liczbie odłączników spełniających te same zadania stosuje się na początku dodatkową cyfrę.
- odłączniki dzielące sieć nad torami szlakowymi z siecią nad torami stacyjnymi po stronie wjazdu na stację oznaczone są numerami 1, 11, 21...91 i 2, 12, 22...92.
- odłączniki dzielące sieć nad torami szlakowymi z siecią nad torami stacyjnymi po stronie wyjazdu ze stacji oznaczone są numerami 3, 13, 23...93 i 4, 14, 24...94.
- odłączniki łączące w stacji sieć torów głównych i dodatkowych parzystych i nieparzystych oznaczone są numerami 5, 15, 25...95.
- odłączniki służące do uszyniania sieci oznaczone są numerami 6, 16, 26...96, 206...296, 306...396.
- odłączniki łączące sieć torów dodatkowych w stacji z siecią torów głównych są oznaczone numerami 7, 17, 27...97 i 8, 18, 28...98.
- odłączniki łączące ze sobą sieć torów dodatkowych na stacji oznaczone są numerem 9, 19, 29...99, 109...199, 209...299, 309...399.
- odłączniki łączące ze sobą sąsiednie odcinki zasilania przy podstacji lub kabinie nad torem nieparzystym są oznaczone numerami 101, 111, 121...191.
- odłączniki łączące ze sobą sąsiednie odcinki zasilania przy podstacji lub kabinie nad torem parzystym są oznaczone numerami 102, 112, 122...192.
- odłączniki służące do odłączania kabla zasilacza od sieci trakcyjnej nad torem nieparzystym oznaczone są numerami 10, 110, 210...910 oraz 30, 130, 230...930.
- odłączniki służące do odłączania kabla zasilacza od sieci trakcyjnej nad torem parzystym oznaczone są numerami 20, 120, 220...920 oraz 40, 140, 240...940.

  Niektóre z powyższych zasad są bardziej rozwinięte. Numery odłączników znajdują się na skrzynkach odłączników.

  Czytaj także Odłączniki i rozłączniki.

ZASADY KONSTRUKCJI SIECI JEZDNEJ | ELEMENTY KONSTRUKCJI I OSPRZĘT | SPOSOBY ZAWIESZANIA SIECI
KOTWIENIA PRZEWODÓW | ROZJAZDY SIECIOWE | PUNKT ZASILAJĄCY | IZOLACJA PODŁUŻNA
KONSTRUKCJE SPECJALNE | SIEĆ POWROTNA | PRĄDY BŁĄDZĄCE | ZABEZPIECZENIA | DANE TECHNICZNE

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z trakcją elektryczną:

SIEĆ TRAKCYJNA | OGÓLNE INFORMACJE | SYSTEMY ZASILANIA | SILNIKI TRAKCYJNE | PODSTACJE TRAKCYJNE
AUTOMATYKA I STEROWANIE | ELEKTRYFIKACJA I EKSPLOATACJA | HAMOWANIE ELEKTRYCZNE