Sygnalizacja na kolei jest niezbędna do prawidłowego i bezpiecznego prowadzenia ruchu. Na szlaku i stacji można spotkać wiele sygnalizatorów spełniających różne funkcje. Ich cechą wspólną jest to, że informują maszynistę o sytuacji na szlaku lub stacji.
Sygnalizatory dzielą się:
1) ze względu na sposób pokazywania sygnałów:
- kształtowe - pokazujące sygnały za pomocą elementów mechanicznych w dzień, a w nocy za pomocą lamp (semafory, tarcze ostrzegawcze, tarcze manewrowe, tarcze rozrządowe);
- świetlne - pokazujące sygnały za pomocą świateł (semafory, tarcze ostrzegawcze, tarcze manewrowe, tarcze rozrządowe, powtarzacze semaforów);
2) ze względu na przeznaczenie:
- pociągowe - pokazujące sygnały dotyczące jazd pociągowych (semafory, tarcze ostrzegawcze, powtarzacze semaforów);
- manewrowe - pokazujące sygnały dla jazd manewrowych (tarcze manewrowe i tarcze rozrządowe, czasem semafory wyjazdowe).
3) ze względu na funkcję i umiejscowienie:
- semafory półsamoczynne (wjazdowe, wyjazdowe, drogowskazowe, odstępowe) i samoczynne (odstępowe sbl), tarcze manewrowe i rorządowe - zezwalają lub zabraniają;
- tarcze ostrzegawcze, tarcze ostrzegawcze przejazdowe i powtarzacze semaforów - informują.
Słupy semaforów półsamoczynnych malowane są w pasy czerwono - białe, przy czym pierwszy pas od góry jest koloru czerwonego. Słupy semaforów samoczynnych malowane są na biało, słupy tarczy manewrowych, tarczy ostrzegawczych i powtarzaczy semaforów na szaro, a tarcz ostrzegawczych przejazdowych w pasy czarno - białe.
Sygnały wyświetlane na poszczególnych sygnalizatorach opisane są poniżej:
Zasady ustawiania sygnalizatorów na szlakach i stacji:
a) na stacji oraz szlaku jednotorowym sygnalizatory ustawia się po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy. W szczególnym przypadku sygnalizator może być umieszczony na torem.
b) na szlaku dwutorowym, jeżeli odległość między osiami sąsiednich torów wynosi mniej niż 10 m lub różnica położeń torów w poziomie nie jest większa od 2,5 m, sygnalizatory umieszcza się po zewnętrznej stronie torów.
c) na szlaku o większej liczbie torów niż dwa, jeżeli odległość między osiami sąsiednich torów wynosi mniej niż 10 m lub różnica położeń torów w poziomie nie jest większa od 2,5 m, sygnalizatory umieszcza się:
- przy torach skrajnych po zewnętrznej stronie;
- przy torach nieskrajnych po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy.
d) na dwóch szlakach idących równolegle obok siebie:
- na wspólnym odcinku jak w punktach b) i c).
- na odcinkach gdzie tory się oddalają od siebie jak w punktach a) i b).
Sygnalizatory ustawione powinny być od osi toru prostego lub łuku o promieniu nie mniejszym od 4000 m w odległości;:
- nie mniejszej niż 2,2 m na stacji;
- nie mniejszej niż 2,5 m na szlaku;
Na modernizowanych szlakach i stacjach odległość ta powinna wynosić minimum 2,6 m, przy czym nie powinna być większa niż 4 m, a gdy z powodu przeszkód terenowych nie można zastosować tej zasady, to dopuszczalne jest zwiększenie odległości od osi toru do 10 m pod warunkiem ustawienia wskaźnika W15 w miejscu, gdzie sygnalizator powinien stać. Wskaźnik ten stosuje się również wtedy, gdy sygnalizator ustawiony jest po drugiej stronie toru.
Jeżeli z powodu przeszkód terenowych lub skrajni nie można ustawić sygnalizatora z prawej strony i konieczne jest ustawienie sygnalizatora z lewej w sytuacji, gdy z lewej strony znajduje się tor, wówczas obok sygnalizatora postawionego z prawej strony toru sąsiedniego należy umieścić wskaźnik W3, który informuje, że semafor stojący z prawej strony odnosi się do toru sąsiedniego leżącego po prawej stronie. Równocześnie dla toru, którego sygnalizator znajduje się z lewej strony, z jego prawej (w miejscu gdzie sygnalizator powinien się znajdować) należy umieścić wskaźnik W15.
Zamiast powyższego rozwiązania można zastosować semafor karzełkowy (jeśli przepisowo jest to dozwolone) ustawiony w odległości nie mniejszej niż 1,725 m od osi toru, lub lampy sygnałowe umieścić nad torem na specjalnym mostku sygnałowym.
Z uwagi na różne utrudnienia nie należy stawiać semaforów w tunelach i na mostach oraz bezpośrednio za nimi i za przejazdami kolejowymi w takiej odległości, przy której część składu najdłuższego pociągu znajdowałaby się na przejeździe, moście lub w tunelu w przypadku sygnału S1. Ponadto nie powinno ustawiać się semaforów na wzniesieniach o pochyleniu 6%o i większych, oraz bezpośrednio za nimi, oraz na spadkach o pochyleniu 6%o i większych oraz w pobliżu izolowanych przęseł naprężenia, gdzie wymagana jest jazda bez poboru prądu (dotyczy linii zelektryfikowanych).
Sygnalizatory ustawia się w następujący sposób:
- odległość tarczy ostrzegawczej od semafora wjazdowego nie może być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej na danej linii;
- na liniach z samoczynną blokadą liniową odległość między semaforami odstępowymi nie może być krótsza niż obowiązująca na linii droga hamowania, z wyjątkiem samoczynnej blokady liniowej czterostawnej, na której odległość dwóch kolejnych odstępów musi być równa lub dłuższa od obowiązującej drogi hamowania.;
- jeżeli w obrębie jednego posterunku ruchu odległość między semaforami jest dłuższa od dwukrotnej drogi hamowania, wówczas między semaforami należy ustawić tarczę ostrzegawczą lub dodatkowy semafor;
- odległość między semaforami może być krótsza niż odległość drogi hamowania, jeśli między nimi istnieje kolejność nastawiania, lub można zastosować poniższe rozwiązanie;
- jeżeli odległość między kolejnymi semaforami lub między tarczą ostrzegawczą a semaforem jest mniejsza niż wymagana, wówczas sygnalizator, który osłania odstęp, poprzedzający odstęp skrócony, oraz sygnalizator osłaniający skrócony odstęp należy oznakować wskaźnikami W19 oraz W20 zgodnie z przepisami sygnalizacji E1.
Jeżeli semafor na końcu skróconego odstępu wskazuje sygnał "stój" to na semaforze osłaniającym skrócony odstęp należy sygnalizować zmniejszenie prędkości, w zależności od długości skróconego odstępu.
- odległość między kolejnymi semaforami nie powinna być mniejsza niż 250 m, z wyjątkiem semaforów na których istnieje kolejność nastawiania;
- jeżeli za semaforem kształtowym znajduję się tarcza ostrzegawcza świetlna to odległość między tym semaforem a tarczą nie może być mniejsza niż podwójna odległość wymaganej widoczności tarcz ostrzegawczych. W przeciwnym razie tarczę ostrzegawczą należy umieścić obok semafora kształtowego;
- sygnalizatory manewrowe ustawia się w zależności od układu torowego i potrzeb stacji.
Odległości między tarczą ostrzegawczą, a semaforem, lub między kolejnymi semaforami pod warunkiem, że bliższy semafor spełnia funkcję tarczy ostrzegawczej dla semafora następnego nie powinny być mniejsze niż:
- 1600 m dla prędkości 160 km/h;
- 1300 m dla prędkości 140 km/h;
- 1000 m dla prędkości 120 km/h;
- 700 m dla prędkości 100 km/h;
- 500 m dla prędkości 60 km/h;
- 250 m dla prędkości 40 km/h.
Powyższe odległości nie dotyczą odległości między semaforami ostępowymi blokady czterostawnej, oraz odległości między semaforem wyjazdowym grupowym a wyjazdowym, między którymi istnieje kolejność nastawiania.
Sygnalizatory powinny być ustawiane z uwzględnieniem punktów oddziaływania taboru, oraz miejsc niebezpiecznych.
Punkt oddziaływania taboru to miejsce, w którym w wyniku przejazdu taboru zmienia się na sygnalizatorze sygnał zezwalający na jazdę na sygnał zabraniający jazdy.
Za miejsce niebezpieczne uważa się:
- koniec drogi ochronnej dla danego przebiegu;
- wykolejnicę lub koniec żeberka ochronnego;
- wskaźnik W5 oznaczający granicę przetaczania;
- początek krawędzi peronowej;
- początek rozjazdu;
- ukres zbiegających się torów;
- miejsce oddziaływania urządzeń służących do zwolnienia bloku;
- początek strefy niezajętości torów, wówczas gdy znajduje się on 5 m od ukresu lub początku rozjazdu;
- miejsce skrzyżowania się torów z drogą;
Sygnalizatory względem tych punktów i miejsc należy ustawiać:
- semafory w odległości nie mniejszej niż 15 m od punktu oddziaływania taboru powodującego zmianę sygnału na "stój", w szczególnych przypadkach odległość ta może wynosić 1 m, ale pod warunkiem, że zmiana sygnału następuje dopiero po minięciu semafora przez kabinę pojazdu;
- tarcze manewrowe należy ustawiać możliwie jak najbliżej punktów oddziaływania;
- semafory wjazdowe oraz odstępowe półsamoczynne oraz osłonne należy ustawiać w odległości nie mniejszej niż 100 m od miejsca niebezpiecznego;
- semafory wyjazdowe, drogowskazowe oraz zaporowe należy ustawiać w odległości wymaganej drogi ochronnej.
Sygnalizatory powinny być ustawione w taki sposób, aby sygnały wyświetlane na nich były widoczne z odpowiedniej odległości. I tak dla największej dozwolonej prędkości V (km/h) odległość widoczności W (m) powinna wynosić:
1) Dla semaforów wjazdowych ustawionych:
- na liniach magistralnych i pierwszorzędnych, o prędkości maksymalnej do 120 km/h minimum 400 m, a gdy V > 120 km/h wówczas W = (10xV)/3;
- na liniach drugorzędnych 300 m;
- na liniach znaczenia miejscowego 100 m.
2) Dla semaforów wyjazdowych (w tym grupowych), drogowskazowych ustawionych przy torach głównych zasadniczych i dodatkowych, po których pociągi mogą przejeżdżać bez zatrzymania, oraz dla semaforów odstępowych samoczynnych i półsamoczynnych widoczność powinna wynosić (10xV)/4, jednak nie mniej niż 200 m;
3) Dla semaforów ustawionych przy torach, po których pociągi przejeżdżają z zatrzymaniem, oraz dla semaforów zaporowych i na wszystkich liniach znaczenia miejscowego widoczność minimalna to 50 m;
4) Dla tarcz ostrzegawczych widoczność powinna wynosić (10xV)/4, jednak nie może być mniejsza niż 200 m;
5) Dla pasów świetlnych zainstalowanych na semaforach widoczność minimalna to (10xV)/5 przy czym nie mniej niż 200 m;
6) Dla tarcz manewrowych 50 m;
7) Sygnały wyświetlane na tarczy rozrządowej powinny być widoczne na całej długości prowadzenia manewrów, a jeśli nie zapewnia tego jedna tarcza wówczas należy zapewnić taką ilość tarcz, aby warunek ten był spełniony.
Jeżeli powyższe odległości nie mogą być zachowane z powodu przeszkód terenowych lub innych wówczas należy:
- przed semaforami obsługiwanymi (z wyjątkiem semaforów wyjazdowych na szlak z sbl) ustawić sygnalizatory powtarzające w ilości nie większej niż trzy, w taki sposób aby odległość widoczności dla semafora była zachowana;
- ustawić wskaźniki W11a zgodnie z przepisami E1 sygnalizacji na PKP;
- wprowadzić stałe punktowe ograniczenie prędkości.
W oznaczeniach poszczególnych sygnałów stosowany jest termin "maksymalna dozwolona prędkość". Jest to największa prędkość z jaką może się poruszać pociąg na szlaku i jest ona zapisana w służbowym rozkładzie jazdy pociągów (SRJ) dla drużyn trakcyjnych.
Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z urządzeniami SRK: